Aktivitātes
Par grozījumiem MK noteikumos Nr. 752 "Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" maksas pakalpojumu cenrādis"
Būvmateriālu ražotāju asociācijas viedoklis par
tiesību akta projektu grozījumiem Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 752 "Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" maksas pakalpojumu cenrādis"
Ministru kabineta tiesību aktu projektu portālā atrodas tiesību akta projekts nr. 23-TA-752 par Grozījumiem Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 752 "Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" maksas pakalpojumu cenrādis". Diemžēl Būvmateriālu ražotāju asociācijai (BRA) netika nosūtīts paziņojums par tiesību akta projekta publisko apspriešanu, kā arī netika prasīts viedoklis šī tiesību akta projekta tapšanas stadijā, lai gan akts tiešā veidā ietekmē BRA nozares dalībnieku tiesības un var atsāt lielu ietekmi uz nozari un tautsaimniecību kopumā. Publiskā apspriešana notikusi 2023. gada pavasarī, laikā, kamēr LVĢMC atradās Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) pārziņā, savukārt no 01.07.2024 LVĢMC ir Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) pārziņā. Par tiesību akta projektu BRA ir uzzinājusi tikai 2024.gada decembrī no saviem biedriem un sadarbības partneriem. Līdz ar to, nosūtam BRA viedokli par šo tiesību aktu esošajā redakcijā un gadījumā, ja normatīvo aktu ir paredzēts virzīt tālāk apstiprināšanai, lūdzam jaunās KEM ministrijas vadībā pārskatīt šo aktu, veicot diskusiju ar nozares dalībniekiem par šī akta saturu.
BRA iebilst pret grozījumos paredzēto neadekvāti lielo cenu kāpumu LVĢMC cenrāža 2. punkta Ģeoloģiskās informācijas izvērtēšana būvmateriālu, kūdras, saproļea un dūņu atradņu izvērtēšanas un akceptēšanas cenām. Zemāk 1. tabulā dotas esošās LVĢMC cenas un grozījumos paredzētās cenas, kā arī norādīts cenu procentuālais pieaugums.
1. tabula. LVĢMC cenrāža cenu pieaugums būvmateriālu atradnēm.
Cenrāža punkts Pakalpojums Mērvienība Esošā cena (kopš 2017.gada) Grozījumos paredzētā cena EUR Cenas pieaugums EUR Cenas pieaugums %
Pirmreizēji iesniegtie pārskati
2.2.2. Pirmreizēji iesniegtā pārskata izvērtēšana par ģeoloģiskās izpētes un tās rezultātā aprēķinātajiem ģeoloģiski izpētītajiem derīgo izrakteņu krājumiem un akceptēšana /atdošana labojumiem 1 pārskats 415,21 980,76 565,55 136%
2.2.3. Pirmreizēji iesniegtā pārskata izvērtēšana par derīgo izrakteņu (izņemot pazemes ūdeņus) papildizpēti vai atlikušo krājumu aprēķinu, krājumu aprēķinu uz Valsts ģeoloģijas fonda materiālu pamata, kūdras ģeoloģiski izpētīto krājumu aprēķinu vai kūdras krājumu inventarizāciju un akceptēšana / atdošana labojumiem 1 pārskats 761,21 1471,14 709,93 93%
2.2.4. Pirmreizēji iesniegtā lielapjoma pārskata izvērtēšana par derīgo izrakteņu ģeoloģiski izpētīto, papildizpētes vai atlikušo krājumu aprēķinu, vai krājumu aprēķinu uz Valsts ģeoloģijas fonda materiālu pamata, vai kūdras ģeoloģiski izpētīto krājumu aprēķinu, vai kūdras krājumu inventarizācijas un akceptēšana / atdošana labojumiem 1 pārskats ar > 50 izstrādnēm (vai > 300 ha kūdras dziedniecisko dūņu un sapropeļa atradnēm) 415,21 - 761,21 3923,04 3161,83 - 3507,83 415 - 845%
(8 reizes!)
Atkārtoti iesniegtie pārskati (pēc labojumiem, jāmaksā papildus summai, kas jau samaksāta nodeva par pirmreizējo pārskatu)
2.3.1. Atkārtoti iesniegtā pārskata izvērtēšana par ģeoloģiskās izpētes un tās rezultātā aprēķinātajiem ģeoloģiski izpētītajiem derīgo izrakteņu (izņemot pazemes ūdeņus) krājumiem un akceptēšana / atdošana labojumiem 1 pārskats 253,74 653,84 400,1 158%
2.3.2. Atkārtoti iesniegtā pārskata izvērtēšana par derīgo izrakteņu (izņemot pazemes ūdeņus) papildizpēti vai atlikušo krājumu aprēķinu, vai krājumu aprēķinu uz Valsts ģeoloģijas fonda materiālu pamata, vai kūdras ģeoloģiski izpētīto krājumu aprēķinu, vai kūdras krājumu inventarizācijas un akceptēšana / atdošana labojumiem 1 pārskats 484,41 1111,53 627,12 129%
2.3.4. Atkārtoti iesniegtā lielapjoma pārskata izvērtēšana par derīgo izrakteņu (izņemot pazemes ūdeņus) ģeoloģiski izpētīto, papildizpētes vai atlikušo krājumu aprēķinu, vai krājumu aprēķinu uz Valsts ģeoloģijas fonda materiālu pamata, vai kūdras ģeoloģiski izpētīto krājumu aprēķinu, vai kūdras krājumu inventarizācijas un akceptēšana / atdošana labojumiem 1 pārskats ar > 50 izstrādnēm (> 300 ha kūdras dziedniecisko dūņu un sapropeļa atradnēm) 253,74 - 484,41 2928,20 2443,79 - 2674,46 504% - 1054%
(11 reizes!)
1. tabulā redzams, ka cenu pieaugums LVĢMC būvmateriālu atradņu pārskatu izvērtēšanas un akceptēšanas cenām absolūti neatbilst valstī bijušajai inflācijai kopš 2017. gada, kad tika noteiktas iepriekšējās LVĢMC cenrāža cenas (23.05.2017 MK not. 272). Kopējā kumulatīvā inflācija 2017 – 2024. gadā Latvijā ir 44% (https://tools.csb.gov.lv/cpi_calculator/lv/2017M01-2024M11/0/100). Tātad LVĢMC cenu kāpums 93 – 1054% būtiski pārsniedz kopējo valsts kopējo kumulatīvās inflācijas rādītāju, kā arī šādi aprēķini attiecībā pret inflāciju nav veikti un norādīti normatīvā akta grozījumu anotācijā.
Otrkārt, nosakot cenu kāpumu pat inflācijas apjomā, būtu jāņem vērā arī derīgo izrakteņu atradņu izstrādāju nozares pārskatu izstrādāšanas tirgus situācija – atšķirībā no LVĢMC, kas var pieprasīt un MK apstiprināt sev vēlamas cenas, derīgo izrakteņu realizācijas un ģeoloģiskās izpētes uzņēmumu izpētes un aprēķinu cenas regulē tirgus konkurence un tirgū cenas kopš 2017. gada nav pieaugušas par inflācijas 44% (vai šī brīža LVĢMC cenrādī norādītie pieaugumi 90 – 1000%), neskatoties uz to, kā anotācijā apgalvots, ka pārskati ir kļuvuši sarežģītāki.
Treškārt, kopš 2017. gada nav notikušas izmaiņas normatīvajos aktos, kas skar pārskatu izskatīšanu un akceptēšanu – akceptēšanas principi saglabājas tieši tādi paši kā 2017. gadā. LVĢMC anotācijā norāda, ka būtiski palielinājusies pārskatu sarežģītība, bet BRA tam nevar piekrist – cenrāža 2.2.3. punktā minēto atlikušo krājumu akceptēšanas un kūdras izpētes pārskatu sarežģītība nav būtiski mainījusies – jau kopš ~2012. gada lielākā daļā pārskatu, kas attiecas uz šo punktu, krājumi tiek aprēķināti ar virsmu metodi. Tāpat būtu rūpīgāk nepieciešama analīze par anotācijas 2. problēmas aprakstā minēto, ka lielapjoma pārskati ir tikai 1% no visiem izvērtētajiem būvmateriālu pārskatiem – BRA biedri ir minējuši daudzus piemērus ar šādām atradnēm, varētu būt, ka šādi pārskati sastāda lielāku procentuālo daļu. Kūdras pārskati >300 ha platībā ir 33% no visiem pārskatiem, kas varētu atbilst patiesībai.
Zemāk tabulā apkopots cenu salīdzinājums pārskata sastādīšanai ģeoloģiskās izpētes tirgū ar grozījumos paredzētajām cenām:
2. tabula. LVĢMC cenrāža cenu pieaugums salīdzinot ar ģeoloģiskās izpētes uzņēmumu pārskatu cenām. Šūnu krāsojums atbilstošs 1. tabulā dotajiem LVĢMC cenrāža pozīcijām.
Cenrāža punkts Pakalpojums Pārskata izstrādāšanas tirgus cena Esošā LVĢM Ccena (kopš 2017.gada) Grozījumos paredzētā cena EUR Grozījumos paredzētā cena, ja ir labojumi EUR
2.2.2. Vienāršs ģeoloģiskās izpētes pārskats (arī papildizpēti vienkāršos apstākļos) 2000 - 3500 415,21 980,76 1634,6
2.2.3. Sarežģīts ģeoloģiskās izpētes pārskats, pārskats par atlikušo krājumu aprēķinu, papildizpēti vai atlikušo krājumu aprēķinu, krājumu aprēķinu uz Valsts ģeoloģijas fonda materiālu pamata, kūdras ģeoloģiski izpētīto krājumu aprēķinu vai kūdras krājumu inventarizāciju 4000 - 6000 761,21 1471,14 2582,67
2.2.4. Lielapjoma pārskats par ģeoloģiski izpētīto, papildizpētes vai atlikušo krājumu aprēķinu, vai krājumu aprēķinu uz Valsts ģeoloģijas fonda materiālu pamata, vai kūdras ģeoloģiski izpētīto krājumu aprēķinu, vai kūdras krājumu inventarizācija 5000 – 9000
(ļoti retos gadījumos, īpaši lielās un sarežģītās atradnēs - dārgāk) 415,21 - 761,21 3923,04 4388,89
Tabulā redzams, ka grozījumos iecerētās LVĢMC pārskata izskatīšanas cenas ir neadekvāti lielas salīdzinot ar ģeoloģiskās izpētes uzņēmumu pārskata sastādīšanas cenām. Pārskata sastādīšana ir daudzas reizes darbietilpīgāka par izskatīšanu – normatīvā akta grozījumu anotācijā minēts, ka pārskati ir kļuvuši sarežģītāki – tas nozīmē, ka sarežģītāk ir pārskatus arī izstrādāt, tomēr uzņēmumi optimizē pārskatu sastādīšanas procesus un spēj to izdarīt bez desmitkārtīga cenu pieauguma. izskatīšana pēc būtības ir pārbaude vai pārskata atbilstības normatīvajiem aktiem atbilstībai izvērtēšana. Savukārt, pārskata sastādīšana prasa lielu darbu ar datu interpretāciju, darbu ar CAD programmām, radošu darbu sastādīt pārskata tekstu, noformēt un sagatavot nodevumus.
Lielākā problēma ir ar grozījumos iecerēto lielapjoma pārskatu izskatīšanas un akceptēšanas cenu – tabulā redzams, ka pārskata sastādīšana cena privātajiem uzņēmumiem 2.2.4.p. lielapjoma pārskatiem salīdzinot ar 2.2.3.p. sarežģītākiem pārskatiem ir par 25 – 50% lielāka, savukārt LVĢMC cena – par 400 – 1050% lielāka. Un var redzēt, ka izskatīšanas un akceptēšanas cenas, īpaši, ja pārskatam vēl nepieciešami labojumi – pārāk strauji pietuvojas pārskata sastādīšanas cenai.
Visas cenas sasummējot kopā var stādīties priekšā kopējās izmaksas, kas derīgo izrakteņu ieguvējiem un būvmateriālu ražotājiem radīsies pasūtot ģeoloģiskās izpētes vai krājumu aprēķina darbus. Jāatzīmē vēl moments, ka nozarei un tautaimniecībai kopumā šo grozījumu rezultātā radīsies milzīgs papildus slogs, jo MK 570 noteikumi nosaka, ka atlikušo krājumu aprēķins jāveic ik pa 10 gadiem un pirms atradnes rekultivācijas (ja rekultivācija nav veikta paralēli ieguvei) – tātad 2.2.3 un 2.2.4. cenas (daļā gadījumu – ar labojumu cenām) būs jāmaksā visiem Latvijas derīgo izrakteņu ieguves veicējiem reizi 10 gados. Rēķinot nepārtraukto dabas resursu nodokļa pieaugumu, prognozejam, ka minerālmateriālu cenas tā rezultātā palielināsies.
Jāatzīmē arī nekonsekvences LVĢMC cenrādī – gadījumā, ja LVĢMC pati sastāda pārskatu par krājumu aprēķinu uz VĢF fonda materiālu bāzes, jaunā cena par pārskata sastādīšanu un krājumu akceptēšanu grozījumu tabulas p.2.4. ir noteikta 1961,62 EUR, kas savukārt ir neadekvāti zema – šāda cena būtu arī lielapjoma pārskatiem. Tas var radīt negodīgu konkurenci no LVĢMC puses attiecībā pret privāto ģeoloģijas uzņēmumu tirgu – LVĢMC paši krājumus uz VĢF materiālu bāzes var aprēķināt un akceptēt par 1961,62 EUR, savukārt privātiem uzņēmumiem, kas veic šādu pakalpojumu akceptēšana saskaņā ar cenrādi izmaksās 3923,04 EUR + iespējami labojumi 2920,20 EUR, nerēķinot pārskata sastādīšanas cenu / izmaksas.
BRA saprot, ka paaugstinātās inflācijas apstākļos cenas nākas celt, kā arī var saprast to, ka LVĢMC ar šī brīža finansējumu nespēj nodarbināt pietiekamu skaitu augsta līmeņa speciālistu krājumu akceptēšanai. Par to liecina pēdējā laikā bieži novērota LVĢMC nespēja normatīvajos aktos noteiktajā termiņā izskatīt un akceptēt pārskatus. Pēc ģeoloģiskās izpētes uzņēmumu sniegtās informācijas, BRA uzskata, ka LVĢMC varētu būt iespējas optimizēt krājumu akceptēšanas procesu, vairāk pielietojot automātiskus risinājumus, kā arī atsakoties no prasības iesniegt pārskatus papīra formā (to var pamatot ar Elektronisko dokumentu, kamēr nav MK 570. not. grozījumi), nepieciešamības gadījumā grozot MK 570 not. 34. punktu, kas nosaka, ka pārskatu iesniedz papīra formā.
Ja pārskati tiktu izskatīti tikai elektroniskā formā, tad būtu daudz vieglāk un ātrāk izvērtēt tabulu datus – kurus var pieprasīt Excel formātā un ar formulām, programmētiem, automātiskiem risinājumiem pārbaudīt to pareizību. Tāpat arī ar pārējiem pārskata datiem. Tāpat varētu atvieglot akceptēšanas procesus konsultējoties ar nozari – optimizēt kūdras veidu izplatības laukumu izdalīšanas nepieciešamību, utml. lielus LVĢMC resursus prasošas prasības, kas nav minētas MK 570. noteikumos.
MK 570. “Derīgo izrakteņu ieguves kārtība” attiecībā uz pārskata papīra formu grozījumi varētu būt šādi:
• punktu 34. grozīt redakcijā “Derīgo izrakteņu krājumu akceptēšanai centrā elektroniskā formā vai papīra un elektroniskā formā iesniedz vienu no šādiem pārskatiem: derīgo izrakteņu ģeoloģiskās izpētes pārskatu, derīgo izrakteņu atlikušo krājumu aprēķina pārskatu, kūdras ieguves vietas inventarizācijas lietu, derīgo izrakteņu izpētīto krājumu aprēķina (pēc agrāk veikto pētījumu datiem) pārskatu.”.
• LVĢMC cenrādī var noteikt papildus izmaksas, piemēram 600 EUR – par pārskata izskatīšanu papīra formātā. Jāatzīmē, ka papīra formas pārskatu taisīšana atstāj būtisku ietekmi uz vidi – jo pārskati ir biezas grāmatas (biezums mēdz būt vairāki simti lappušu), tiem ir lielizmēra grafiskie pielikumi, kas veicina papīra patēriņu, kā arī labojumu gadījumā šie pielikumi ir jāpārdrukā, jāpārsien – lieks transports, iesiešanas izmaksas un nav iespējams pārskatu iesniegt/labot attālināti.
Var arī saprast vēlmi noteikt augstākas cenas lielapjoma pārskatiem – iepriekš šādas cenas nebija noteiktas, bet ir pārskati, kuru izskatīšanai tiešām aiziet daudz lielāki resursi, tādēļ principiāli varētu piekrist šādai jaunai cenas pozīcijai, tomēr daudz saprātīgākā cenu līmenī.
BRA ierosina izskatīt aptuveni šādas inflācijai un faktiskajai tirgus situācijai atbilstošas cenas:
3. tabula. Ieteicamās cenas, kas nepārsniedz inflācijas līmeni.
Cenrāža punkts Pakalpojums Mērvienība Esošā cena (kopš 2017.gada) Atbilstoša grozījumu cena EUR Cenas pieaugums EUR Cenas pieaugums %
Pirmreizēji iesniegtie pārskati
2.2.2. Pirmreizēji iesniegtā pārskata izvērtēšana par ģeoloģiskās izpētes un tās rezultātā aprēķinātajiem ģeoloģiski izpētītajiem derīgo izrakteņu krājumiem un akceptēšana /atdošana labojumiem 1 pārskats 415,21 595,00 179,79 43%
2.2.3. Pirmreizēji iesniegtā pārskata izvērtēšana par derīgo izrakteņu (izņemot pazemes ūdeņus) papildizpēti vai atlikušo krājumu aprēķinu, krājumu aprēķinu uz Valsts ģeoloģijas fonda materiālu pamata, kūdras ģeoloģiski izpētīto krājumu aprēķinu vai kūdras krājumu inventarizāciju un akceptēšana / atdošana labojumiem 1 pārskats 761,21 1090,00 328,79 43%
2.2.4. Pirmreizēji iesniegtā lielapjoma pārskata izvērtēšana par derīgo izrakteņu ģeoloģiski izpētīto, papildizpētes vai atlikušo krājumu aprēķinu, vai krājumu aprēķinu uz Valsts ģeoloģijas fonda materiālu pamata, vai kūdras ģeoloģiski izpētīto krājumu aprēķinu, vai kūdras krājumu inventarizācijas un akceptēšana / atdošana labojumiem 1 pārskats ar > 50 izstrādnēm (vai > 300 ha kūdras dziedniecisko dūņu un sapropeļa atradnēm) 415,21 - 761,21 1500,00 738,79 - 1084,79 178 - 260%
(2 - 4 reizes)
Atkārtoti iesniegtie pārskati (pēc labojumiem, jāmaksā papildus summai, kas jau samaksāta nodeva par pirmreizējo pārskatu)
2.3.1. Atkārtoti iesniegtā pārskata izvērtēšana par ģeoloģiskās izpētes un tās rezultātā aprēķinātajiem ģeoloģiski izpētītajiem derīgo izrakteņu (izņemot pazemes ūdeņus) krājumiem un akceptēšana / atdošana labojumiem 1 pārskats 253,74 340,00 86,26 34%
2.3.2. Atkārtoti iesniegtā pārskata izvērtēšana par derīgo izrakteņu (izņemot pazemes ūdeņus) papildizpēti vai atlikušo krājumu aprēķinu, vai krājumu aprēķinu uz Valsts ģeoloģijas fonda materiālu pamata, vai kūdras ģeoloģiski izpētīto krājumu aprēķinu, vai kūdras krājumu inventarizācijas un akceptēšana / atdošana labojumiem 1 pārskats 484,41 650,00 165,59 34%
2.3.4. Atkārtoti iesniegtā lielapjoma pārskata izvērtēšana par derīgo izrakteņu (izņemot pazemes ūdeņus) ģeoloģiski izpētīto, papildizpētes vai atlikušo krājumu aprēķinu, vai krājumu aprēķinu uz Valsts ģeoloģijas fonda materiālu pamata, vai kūdras ģeoloģiski izpētīto krājumu aprēķinu, vai kūdras krājumu inventarizācijas un akceptēšana / atdošana labojumiem 1 pārskats ar > 50 izstrādnēm (> 300 ha kūdras dziedniecisko dūņu un sapropeļa atradnēm) 253,74 - 484,41 800,00 315,59 - 546,26 124 - 215%
(1,7 - 3 reizes)
Lūdzam Klimata un enerģētikas ministrijas viedokli par šiem grozījumiem, to virzību un iespējamu grozījumu pārstrādāšanu vai atcelšanu.
Tāpat gadījumā, ja tiek virzīti šādi grozījumi par LVĢMC cenām, nepieciešams virzīt arī nozarei būtiskus grozījumus